Psychoterapia nastolatków z problemem uzależnienia od Internetu i gier: kluczowe informacje i praktyczne podejście

przemoc

Uzależnienie od Internetu to zjawisko po raz pierwszy opisane w latach 90. XX wieku przez Kimberliego Younga. Chociaż problematyczne korzystanie z Internetu nie zostało jeszcze w pełni sklasyfikowane jako jednostka chorobowa w międzynarodowych klasyfikacjach, oba systemy uwzględniają zaburzenia związane z grami oraz nadużywaniem Internetu jako potencjalnie uzależniające. Objawy mogą obejmować m.in. obsesyjne myśli o Internecie, problemy z kontrolą czasu spędzanego online oraz negatywne konsekwencje dla funkcjonowania w życiu codziennym.

W Polsce problematyczne korzystanie z Internetu dotyczy według badań nawet 33,6% młodzieży, z czego 3,2% doświadcza jego szczególnie nasilonej formy. Grupy szczególnie narażone obejmują osoby z zaburzeniami neuroatypowymi (np. ADHD, ASD), lękowymi, depresyjnymi oraz trudnościami w regulacji emocji.

Podejście terapeutyczne
Kluczowym wyzwaniem w terapii jest opracowanie skutecznych metod interwencji, które nie polegają na całkowitej abstynencji od korzystania z Internetu, co mogłoby prowadzić do izolacji społecznej. Zintegrowany model I-PACE (Young, Brand) okazał się szczególnie pomocny w leczeniu tego typu problemów. Model ten zakłada, że uzależnienie od Internetu wynika z interakcji między indywidualnymi predyspozycjami (np. impulsywnością), specyficznymi mechanizmami neuropsychologicznymi oraz wpływem środowiska zewnętrznego.

Praca z uzależnieniem od Internetu i/lub gier
Typowe trudności osób, u których można zdiagnozować szkodliwe korzystanie z Internetu i/lub gier to  pogorszenie wyników w nauce, trudności w relacjach z rodziną i przyjaciółmi oraz objawy internalizacyjne (np. reakcja depresyjna). Terapia poznawczo-behawioralna, oparta na modelu I-PACE, którą można zastosować w podobnych przypadkach jako protokół leczenia  skupia się na:

  1. Edukacji i uświadomieniu problemu – analiza wzorców zachowań i ich konsekwencji.
  2. Zarządzaniu czasem – wprowadzeniu struktur dnia oraz zdrowych nawyków.
  3. Rozwoju alternatywnych źródeł satysfakcji – zachęcaniu do aktywności offline.
  4. Pracy nad emocjami – rozwijaniu zdolności radzenia sobie z trudnymi emocjami bez uciekania się do Internetu czy gier, jako jedynej formy wzmocnienia i sposobu radzenia sobie z trudnościami.

Wnioski i rekomendacje
Uzależnienie od Internetu i gier to złożone zjawisko, wymagające zindywidualizowanego podejścia terapeutycznego. Terapia powinna uwzględniać nie tylko ograniczenie problematycznego zachowania, ale także poprawę funkcjonowania emocjonalnego i społecznego pacjenta. Metody pracy terapeutycznej oparte na modelach takich jak I-PACE mogą stanowić skuteczne narzędzie w pracy z młodzieżą dotkniętą tym problemem.

Źródła:

  • Young, K., Brand, M.
  • Raporty: „Nastolatki 3.0”, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
  • Badania Malinauskasa i Malinauskiene (meta-analiza).

Autor: Wojciech Pokój- Psycholog, psychoterapeuta.

Działania edukacyjne realizowane w ramach projektu:  „JESTEŚ WIELE WART 4″, realizowany przez nas w partnerstwie z Fundacją UNA, współfinansowany przez m.st. Warszawa.

Źródło: https://fundacjaart.pl/bazawiedzy/psychoterapia-nastolatkow-z-problemem-uzaleznienia-od-internetu-i-gier-kluczowe-informacje-i-praktyczne-podejscie/

Poprzedni post

Dzień Bezpiecznego Internetu